SPOSOB ODŻYWIANIA SIĘ A POWADZENIE W SAMOKSZTAŁCENIU

To, kiedy i co jemy, wpływa na funkcjonowanie mózgu. Posiłek może nas pobudzić do pracy albo wywołać senność, poprawić lub zepsuć nastrój. Amerykańska para naukowców Judith oraz Richard Wurrman przebadała reakcje mózgu na różne rodzaje pożywienia. Ich odkrycia każdy może z łatwością zastosować w życiu codziennym do regulacji swego nastroju i sprawności umysłu, zależnie od potrzeb 39.

Dobre śniadanie musi zawierać mało tłuszczów i węglowodanów’. Obfitują w węglowodany jasne bułki, chleb, dżemy. Zawarte w tych produktach cukry’ proste i skrobia podnoszą w mózgu poziom serotoniny, która może mieć działanie uspokajające. W ten sposób można nieświadomie obniżać

Podrozdział opracowano na podstawie artykułu Doroty Chojnowskiej-Balcerzyk: Jak regulować sprawność umysłu. Wiedza i Zycie 1992, nr 2, s. UR-5t. normalny, poranny szczyt energii. Z kolei jajecznica na boczku, zawiera dużo tłuszczów i cholesterolu. Trawiona jest powoli i powoduje odpływ krwi z mózgu do jelit, co na kilka godzin obniża jasność umysłu.

Co zatem jeść na śniadanie? Chudą szynkę zamiast tłustej kiełbasy, margarynę bezcholesterolową (np. „Kamę”) zamiast masła, świeże owoce w miejsce dżemów, miód zamiast cukru. Ciemny chleb, najlepiej z dodatkiem ziaren soi i słonecznika, a nie jasne bułeczki. A co z kawą? Jest ona powszechnie używanym środkiem pobudzającym ośrodkowy układ nerwowy. Filiżanka kawy lub mocnej herbaty zawiera 0,05-0,1 g kofeiny. Środek ten ułatwia i przyspiesza procesy myślenia, usprawnia zapamiętywanie i przypominanie, przynosi ulgę w zmęczeniu psychicznym i fizycznym, zwiększa zdolność do pracy umysłowej i fizycznej. Dzięki kofeinie można też łatwiej skupić uwagę, polepsza się spostrzegawczość. Jednakie nie należy z kawą i herbatą przesadzać i nie pić ich w nadmiarze. Większe dawki kofeiny przyspieszają bicie serca, utrudniają myślenie, wywołują uczucie niepokoju, powodują bóle i zawroty głowy, a pite przed snem powodują bezsenność, nadmierną potliwość, niepokój.

Co jeść na obiad? Unikać pokarmów bogatych w węglowodany – a więc z dużą ilością Chleba, makaronu, potraw mącznych, ziemniaków i słodyczy, czyli na przykład takiego obiadu, na który składają się pyzy, pierogi, placki ziemniaczane i słodki deser, np. ciastka, czekolada. Te pokarmy mogą powodować senność, nadmierne uspokojenie, apatię, a także trudności w skupieniu się i w logicznym myśleniu. Pokarmy bogate w węglowodany (mączno-ziemniaczane) są mniej korzystne niż pokarmy wy- soko-białkowe, czyli np. chude mięso lub ryby. Źródła białka zwierzęcego (mięso, sery, ryby) i białka roślinnego, owoce i wrarzywa – to najkorzystniejsze składniki dań obiadowych. Poprawiają one pamięć i zwiększają zdolność uczenia się.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>