Książki są i jeszcze przez długie lala pozostaną najważniejszymi źródłami samokształcenia. Uprzywilejowana pozycja książek wśród innych źródeł samokształcenia wynika z tego, żc są – dotychczas – powszechnie dostępne, że można z nich korzystać w każdej chwili. Wśród wspaniałych w dobie współczesnej wynalazków technicznych, książka bez wątpienia pozostaje najprostszym narzędziem łączności z innymi ludźmi, ze światem. Wzbogaca nasze życie i ciągle, wc współzawodnictwie z innymi środkami przekazu, odnosi zwycięstwo.
Książki, po które najczęściej sięgają uprawiający samokształcenie to: podręczniki, skrypty, opracowania popularnonaukowe. Wszystkie książki przekazują – w zależności od swojego charakteru – poznawcze, moralne i estetyczne treści.
Z pojęciem książki łączy się sprawa rozróżnienia wydawnictw zwartych (które stanowią zamkniętą całość pod względem wydawniczo-drukarskim), od wydawnictw ciągłych. Do wydawnictw ciągłych należą:
– wydawnictwa periodyczne, czyli czasopisma ukazujące się w ustalonych odstępach czasu (tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki, kwartalniki, roczniki ilp.):
– wydawnictwa seryjne, np. seria „Biblioteka Problemów” lub „Biblioteka Kształcenia Zawodowego”, w których tytuły poszczególnych książek stanowią odrębne pojedyncze dzieła, ale wchodzą w skład danej serii:
– wydawnictwa zbiorowe ciągle, wychodzące pod wspólnym tytułem, przy czym poszczególne części (łomy) mogą zawierać odrębne opracowania (np. „Studia Pedagogiczne”, „Studia Socjologiczne” itp,).
– Każda książka ma swoją wewnętrzną strukturę, na którą składają się:
– teksty wprowadzające, które zawierają informacje ogólne o dziele lub autorze, albo charakteryzują dzieło lub autora (np. przedmowa, wstęp, życiorys autora, dedykacja, motto, posłować):
– tekst główny:
– materiał} uzupełniające tekst główny (np. przypisy, ilustracje, tabele, załączniki, bibliografia):
– materiały informacyjno-pumocnicze (np. słowmik użytych terminów, indeksy, wykaz skrótów, wykaz ilustracji, wykaz tablic, spis treści).
Znajomość wewnętrznej struktury książki znacznie ułatwia jej wykorzystanie w pracy samokształceniowej. Oprócz struktury wewnętrznej każda książka ma tzw, „cechy wydawnicze”, do których należą:
– okładka, obwoluta, opaska informacyjna:
– format (szerokość i wysokość):
– objętość w arkuszach wydawniczych i drukarskich:
– tytulatura zawierająca następujące elementy: nazwisko autora (współautorów), nazwisko tłumacza (jeśli książka jest tłumaczona z języka obcego), nazwisko autora przedmowy, tytuł lub niekiedy podtytuł, adres wydawniczy (miejsce, rok wydania, nazwa wydawcy):
– metryczka drukarska (adres wydawniczy, kolejność wydania, wysokość nakładu, data rozpoczęcia i zakończenia druku itp.).
Ze względu na sposób opracowania i przeznaczenie całość piśmiennictwa możemy podzielić na następujące grupy:
– 1) teksty źródłowe:
– 2) prace naukowe (np. monografie, biografie, zarysy, przyczynki, dysertacje):
– 3) podręczniki akademickie:
– 4) podręczniki szkolne:
– 5) prace popularnonaukowe (tj, prace omawiające w przystępnej formie zagadnienia naukowe, dostosowane do potrzeb i poziomu różnych kręgów czytelniczych):
– 6) wydawnictwa informacyjne (bibliografie, encyklopedie, słowniki):
– 7) wydawnictwa praktyczno-użytkowe (poradniki, przewodniki, informato ry):
– 8) literatura piękna dla dorosłych i dzieci:
– 9) publicystyka (tj. piśmiennictwo poświęcone aktualnym zagadnieniom politycznym, społecznym, ekonomicznym, kulturalnym i in.).
Leave a reply