W literaturze polskiej spotkać można również zupełnie inny sposób rozumienia terminu motyw. Według K. Obuchowskiego motyw to „zwerbalizowanie celu i programu umożliwiające danej osobie podjęcie określonej czynności” 22. Takie rozumienie pojęcia „motyw” upodabnia jego znaczenie do pojęcia „racja”, „powód”. K. Czarnecki uważa, że motywy są ściśle związane z potrzebami człowieka i skłaniają go do określonych i celowych działań. Zdaniem tego autora „motywem nazywa się najczęściej uświadomiony stan naszej potrzeby i dążenie do jej zaspokojenia przez określone działanie” 23. Składnikami zaś motywów są również procesy poznawcze, zainteresowania, plany i dążenia, poglądy i przekonania.
Potrójną rolę przypisuje motywom L. Niebrzydowski, który stwierdza, żc motywy można traktować jako: 1) potrzeby, 2) przyczyny wszelkiego działania, 3) pobudki do działań świadomych i celowych 24.
W rozumowaniu wymienionych autorów można dostrzec wspólną cechę: Traktowanie motywu jako pobudki występowania, racji i chęci skłaniającej człowieka do działania, do podejmowania i wykonywania określonych czynności, zmierzania ku określonym celom.
Motywacja odgrywa szczególną rolę w procesie samokształcenia. Jest siłą napędową samokształcenia i warunkuje jego trwałość. Na przykład motywy podjęcia samokształcenia przez robotników' i mistrzów mogą być następujące:
– chęć podniesienia kwalifikacji zawodowych,
– dążności kompensacyjne (poznanie i uświadomienie sobie własnych braków, pragnienie awansu społecznego i zawodowego, potrzeba samo- urzeczywistnienia),
– korzyści materialne i perspektywa polepszenia warunków bytowania rodziny,
– chęć przejścia do innej pracy, która wymaga większej wiedzę',
– nacisk zakładu pracy,
– wpływ rodziny,
– wymogi stanowiska pracy,
– perspektywa przejścia na stanowisko nierobotnicze,
– chęć poszerzenia wiedzę' ogólnej.
Natomiast motywy podejmowania studiów' wyższych przez nauczycieli są nieco inne i przedstawiają się następująco 2:>:
– chęć podniesienia kwalifikacji,
– nacisk zakładu pracy i wymogi stanowiska pracy,
– zainteresowanie kierunkiem studiów,
– zainteresowanie przedmiotem studiów,
– względy materialne,
– ambicja.
Ogólnie można powiedzieć, że głównymi motywami skłaniającymi ludzi do podejmowania i kontynuowania samokształcenia jest dążność i chęć stałego doskonalenia siebie, swojej pracy i życia. Ta dążność występuje szczególnie u osób aktywnych, samodzielnych i twórczych. Ważnymi motywami są także nacisk zakładu pracy, korzyści materialne i perspektywa polepszenia warunków bytowania.
Leave a reply