Przykładem wykorzystania komputerów dla obsługi procesu dydaktycznego jest Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej. Biblioteka ta od szeregu lat zajmuje się tworzeniem własnych baz danych, gromadzi bazy bibliograficzne na dyskach optycznych i dyskietkach oraz umożliwia dostęp do baz światowych wr systemie „on linę”. Informatyzacja prowadzona jest w dwóch kierunkach: komputeryzacji i zbiorów informacji o dokumentach i eksploatacji obcych baz danych. Bazy własne Biblioteki to:
– „Sympozja” – jest to centralny skomputeryzowany katalog materiałów pokonferencyjnych. Baza zawiera opisy konferencji odbytych od roku 1980, niezależnie od roku wydania materiałów.
– „Katalog” – komputerowy katalog książek Bibliteki Głównej PW, tworzony od roku 1990, obejmuje opisy książek wydanych od 1980 roku.
– „Czasopisma” – komputerowy system informacji o czasopismach krajowych i zagranicznych. Baza ta obejmuje informacje za lata 1992-1994.
– „Bibliografia” – baza la zawiera opisy książek, artykułów, norm, patentów, raportów i recenzje autorstwa Politechniki Warszawskiej od 1986 r.
Użytkownicy mogą otrzymać natychmiastową odpowiedź na pytanie o dorobek piśmienniczy danej osoby, instytutu lub wydziału. Informacje te udostępniane są również na dyskach. „Nauka P\V” – baza jest częścią ogólnokrajowego systemu „Synaba”. Jest to wersja lokalna na potrzeby uczelni. Baza zawiera opisy niepublikowanych prac naukowo-badawczych pracowników PW, prac rozpoczętych, będących w toku lub zakończonych w uczelni.
Być może w nadchodzących latach komputerowe bazy danych utworzone zostaną w uczelniach o charakterze humanistycznym, w tym pedagogicznych. Czytelnikom, którzy szczególnie zainteresowani są wiedzą nt. wykorzystania komputerów w procesie kształcenia i samokształcenia, polecam lekturę książki prof. Stefana M. Kwiatkowskiego: Komputery w procesie kształcenia i zarządzania szkołą wydanej w roku 1994 w Warszawie przez Instytut Badań Edukacyjnych. Książka ta zawiera m.in. informacje nt. celów i treści kształcenia informatycznego: obszarów zastosowań komputerów w dydaktyce: metodyki wykorzystywania komputerów' jako środków dydaktycznych i narzędzi pracy.
W rozdziale tym scharakteryzowałem wiele powszechnie dostępnych źródeł samokształcenia. Umiejętne ich wykorzystanie, stosowmie do tematu i celu sprawi, że samokształcenie stanie się procesem wielostronnym, a spojrzenie na daną problematykę z różnych punktów wadzenia z pewnością przyczyni się do większej wartości i obiektywności zdobywanej wiedzy, ogólnokształcącej bądź zawodowej.
Leave a reply