Muzea prezentują dawne i współczesne osiągnięcia w poszczególnych dziedzinach życia społeczeństwa. Osiągnięcia te opracowuje się naukowo i w postaci eksponatów udostępnia zwiedzającym. Jednocześnie muzea prowadzą w swych dziedzinach tematycznych prace naukowe, konserwatorskie i popularyzatorskie. Nie tylko więc udostępniają eksponaty, lecz także konserwują, przechowują, pomagają też w zapoznaniu swych zbiorów i wysław, wydając katalogi i przewodniki oraz organizując odczyty, pogadanki i wykłady.
Chcąc racjonalnie korzystać z muzeów trzeba wiedzieć, które z nich należy znać ze względu na podniesienie swego poziomu kulturalnego, a które mogą być bezpośrednio przydatne w samokształceniu.
Jak należy zwiedzać muzea, wykorzystując je w procesie samokształcenia? Przede wszystkim trzeba przyjąć, że jednorazowe zwiedzenie tylko ogólnie zapoznaje z bogactwem zbiorów. Należy więc odwiedzić muzeum parę razy. Liczba odwiedzin zależy od zainteresowania tematyką zbiorów i od ich wielkości. Po pierwszej wizycie trzeba umieć odpowiedzieć na py- lanie, co w zwiedzonym muzeum jest szczególnie wartościowe zarówno w skali ogólnej, jak i osobiście dla zwiedzającego.
Po zorientowaniu się, jakie muzea związane z tematem naszego samokształcenia znajdują się w naszym mieście lub w pobliżu, należy je odwiedzić, ogólnie się z nimi zapoznać, nabyć przewodniki i katalogi, zorientować się, które działy tematyczne szczególnie nas interesują i zacząć z nich korzystać.
Korzystamy z muzeów podobnie jak z podręcznika, książki popularnonaukowej czy też wykładu. Eksponaty muzealne stanowią cząstkę rzeczywistości, którą powinniśmy poznać w procesie samokształcenia. Jcsl ona ważnym uzupełnieniem innych źródeł wiedzy.
Leave a reply