Jeśli nie potrzebujemy w nocy energii do pracy lub do nauki, unikajmy białka – jedzenia przed snem kotletów mięsnych lub ryby. Zamiast tego przygotujmy sobie posiłek, w którym znajdzie się chleb, ziemniaki lub makaron, przyrządźmy np. ryż z jabłkami lub placki ziemniaczane. Najlepsze przekąski tuż przed snem to krakersy, bułka z dżemem łub miodem.
Tysiące ludzi zażywa szeroko reklamowane środki, które podobno mają poprawić pracę mózgu. Jednym z nich jest lecytyna produkowana z oleju nasion soi lub rzepaku. Naukowcy przestrzegają przed przyjmowaniem takich środków rzekomo poprawiających sprawność umysłu. Me- labolizm w mózgu działa na zasadzie delikatnej równowagi – nadmiar jednego związku może powodować niedobór drugiego. Zamiast zażywać tabletki, należy jeść naturalny pokarm, wówczas organizm funkcjonuje sprawnie i normalnie.
W trakcie uczenia się należy unikać picia alkoholu, nie sprzyja on pracy i nauce. W małych dawkach euforyzuje, w średnich oszałamia, w dużych narkotyzuje. Już obecność we krwi 0,2 promila alkoholu etylowego daje wyraźne objawy upośledzenia czynności ośrodkowego układu nerwowego, choć nasilenie tych objawów zależy od indywidualnej wrażliwości. Wydalanie alkoholu z organizmu odbywa się przez, stopniowe utlenianie, którego szybkość jest stała i niezależna od stężenia alkoholu we krwi. Na wydalenie z organizmu 100 g wódki lub czterech kufli piwa potrzeba 4-5 godzin. Naukowcy nazywają alkohol pokarmem anty- mózgowym. Bez żadnych przeszkód przekracza on barierę krew-mózg. Długotrwałe i nadmierne spożywanie alkoholu grozi trwałym organicznym i funkcjonalnym uszkodzeniem mózgu. Pamiętajmy więc: alkohol nie sprzyja efektywnemu uczeniu się.
Jako podsumowanie rozważań na lemat wpływu sposobu odżywiania się na powodzenie w uczeniu się (w samokształceniu) warto się zaznajomić z propagowanym przez lekarzy dekalogiem zdrowego odżywiania się:
– 1. Zrezygnuj z jedzenia dużej ilości tłuszczów zwierzęcych.
– 2. Nie objadaj się.
– 3. Nic dosalaj.
– 4. Stosuj przyprawy ziołowe.
– 5. Zjedz przynajmniej łyżkę oleju lub oliwy dziennie.
– 6. Herbatę lub kawę – pij gorzką. Cukier nic krzepi – cukier tuczy.
– 7. Wybieraj zawsze pieczywo razowe z dodatkiem ziaren soi lub słonecznika.
– 8. Wybieraj dania niskokaloryczne, ale o wysokiej wartości odżywczej (np. warzywa, owoce).
– 9. Unikaj potraw zawierających cholesterol (najwięcej cholesterolu zawierają żółtka jaj, tłusty boczek i podroby).
– 10. Pij przegotowane mleko i jedz jego przetwory.
Jaki jest wpływ biorytmów na skuteczność uczenia się?
Pamiętaj, w ciągu miesiąca na twoim stole powinno się znaleźć około 60 różnych produktów. Twoje pożywienie będzie wówczas nie tylko urozmaicone, lecz także bogate w mikroelementy, witaminy i w pełni wartościowe. Wielu dietetyków uważa, że kluczem do zdrowego odżywiania się jest różnorodność, łatwiej też uchronić się w ten sposób przed zatruwaniem organizmu skażoną (na przykład pestycydami lub antybiotykami) żywnością.
Zachowanie człowieka rytmicznie zmienia się w ciągu dnia, tygodnia, roku. Rytmem nazywamy zjawisko regularnego powtarzania się czegoś w określonym czasie lub przestrzeni. Rytm, a właściwie zjawisko rytmiczności, to proces wykazujący regularne wahaniu powtarzające się wieloma swoistymi rytmicznymi czynnościami o różnych cyklach trwania. Im jest on bardziej złożony, tym bardziej zróżnicowane są jego rytmy. Istnieją rytmy o rozmaitych długościach cykli – dobowym, tygodniowym, miesięcznym, sezonowym i rocznym. Rytmy tc zależą od czynników tkwiących w samym organizmie oraz od czynników zewnętrznych, znajdujących się poza człowiekiem, a mianowicie od ciśnienia atmosferycznego, wilgotności powietrza, temperatury otoczenia, zawartości dwutlenku węgla i tlenku, promieniowania słonecznego itp.
Wykorzystanie rytmów biologicznych w praktyce nie jest sprawą błahą, zwłaszcza dla pracy fizycznej i umysłowej człowieka. Uwzględnienie ich może przynieść określone korzyści, m.in. zwiększenie rezultatów wszelkich działań człowieka bez dodatkowego zwiększania wysiłku i czasu jego trwania.
Jaki jest wpływ biorytmów na skuteczność uczenia się? Z dotychczasowych wyników badań wpływu rytmów biologicznych na skuteczność uczenia się można wysnuć następujące wnioski:
– Skuteczność uczenia się nie jest jednakowa w ciągu dnia. Na początku dnia jest niewielka, w tym czasie bowiem trwa wdrażanie się do pracy, czyli tzw. rozruch pracy umysłowej (około 2 godzin). Od godziny 10.00 do 11.00 jest ona największa, a następnie znów zmniejsza się.
– Podobnie przedstawia się wydajność pracy umysłowej w ciągu tygodnia. Największy poziom osiąga w środę, od czwartku stopniowo obniża się, ale nieco podwyższa się przed końcem tygodnia – w sobotę. W poniedziałek i piątek jest najmniejsza. Sobotnie zwiększenie wydajności tłumaczymy poczuciem i świadomością bliskiego wypoczynku, co powoduje mobilizację nic wykorzystanych rezerw, tzw. zryw roboczy.
Leave a reply