Notatki można układać w osobnych grubych kopertach, opatrzonych napisami oznaczającymi przedmiot lub dział wiedzy, którego dotyczą. Koperty można przechowywać w osobnych pudełkach ułożonych w porządku alfabetycznym według przedmiotów bądź według działów. Notatki można także przechowywać w teczkach wiązanych, w segregatorach oraz w kartotekach.
Praktycznym sposobem przechowywania notatek jest gromadzenie ich w specjalnych pudełkach – kartotekach. Kartoteka to uporządkowany zbiór zapisów ewidencyjnych, informacyjnych lub rozmaitych notatek na luźnych kartkach. Notatki w kartotece można układać działami. Dobrze jest, gdy poszczególne działy oddzielone są od siebie sztywnymi kartkami, nieco wystającymi nad notatkami umieszczonymi w kartotece. Na tych sztywnych kartkach można umieścić nazwę działu.
Dobrze prowadzona kartoteka stanowi znakomitą pomoc w pracy samokształceniowej, a w porównaniu z podręcznikami ma tę zaletę, że nigdy nie jest przestarzała, ponieważ zawsze można z niej usunąć notatki o treści już nieaktualnej.
Jaką rolę i jakie zadania spełnia w pracy samokształceniowej zeszyt przedmiotowy? Otóż zeszyt jest najważniejszym magazynem wiadomości. W nim powinny znajdować się podstawowe informacje i wskazówki przedmiotowe. Łączy on różne informacje docierające do samouka z rozmaitych źródeł: z wykładów, podręczników', książek popularnonaukowych, lektury prasy, radia, telewizji, filmów, teatru, muzeów i wycieczek. Zanim jednak te informacje zostaną przyswojone i wcjdą do zasobu wiedzy samouka, wymagają selekcji, zrozumienia, opracowania i logicznego uporządkowania. To właśnie maja ułatwić notatki w zeszycie przedmiotowym.
Leave a reply