Każda praca – w tym także samokształceniowa – ma walory wychowawcze i kształcące, a jednocześnie staje się szkodliwa dla organizmu, gdy jest wykonywana w sposób nieodpowiedni, bez liczenia się z własnymi możliwościami fizycznymi, psychicznymi, czasowymi i materialnymi. W warunkach intensywnego samokształcenia bardzo łatwo może nastąpić zakłócenie prawidłowego funkcjonowania organizmu. Główne przyczyny tego mogą być następujące:
– złe zorganizowanie miejsca do samokształcenia w domu:
– zły stan zdrowia samokształcącego się:
– praca samokształceniowa zbyt intensywna, nie pozostawiająca czasu na wypoczynek i sen:
– niewłaściwe odżywnianie się:
– zły rozkład dnia pracy.
Dokonam teraz analizy większości z wymienionych przyczyn, poważnych grzechów przeciw' higienie samokształcenia, przez którą rozumiem zespół czynników' wyznaczających przebieg i rezultaty procesu uczenia się, rozwiązywania problemów oraz działalności twórczej człowieka, słowem całokształt warunków, od których zależy bezpośrednio lub pośrednio poziom i efektywność uczenia się.
Higiena samokształcenia wskazuje (na podstawie wniosków z praktyki i rezultatów' badań) podstawowe zagrożenia towarzyszące tej pracy, jeśli przebiega ona w niewłaściwych warunkach, wbrew obowiązującym w tym względzie normom i regułom, wedle błędnie skonstruowanego planu.
Leave a reply