Innym czynnikiem, który' ma wpływ na trwałość pamiętania, jest stopień wyuczenia. Jeżeli ktoś nie zapamiętał całego materiału, to zrozumiałe, że to, co przechowuje się w jego pamięci będzie odpowiednio uboższe. W sytuacji, w której materiał został zapamiętany całkowicie, najlepiej jest powtarzać materiał nadal. Szczególne znaczenie dla trwałości przechowywania mają pierwsze powtórzenia po całkowitym zapamiętaniu materiału. W związku z tym można postulować, by nie przerywać uczenia się bezpośrednio po zapamiętaniu materiału, ale jeszcze powtórzyć materiał kilkakrotnie.
Skoro mowa o powtórzeniach, to można zadać sobie pytanie, jak powtarzać – bez względu na omówione wyżej rozłożenie powtórzeń czy ich zmasowanie w czasie – czy czynić to w sposób bierne. czv aklewne. Badania wykazują, „że znacznie bardziej efektywne jest powtarzanie aktywne. Kiedy już zapoznaliśmy się z danym materiałem, tak, że jesteśmy go w stanie powtórzyć bezbłędnie, musimy powtarzać go w sposób aktywny, na przykład głośno opowiadając daną partię materiału. Około 3/4 czasu należy poświęcić na powtarzanie aktywne, a tylko 1/4 na bierne”28.
Okazuje się też, że aktywne powtarzanie pozwala na lepsze zrozumienie przyswajanego materiału. Poza tym jest ono podobne do sytuacji egzaminu ustnego, co ntoże nam wr pewnym stopniu ułatwić jego zdawanie w przyszłości.
Z zapamiętywaniem związana jest pewna sprawa, o której często zapominamy luh nie chcemy jej znać i stosować. Mamy często błędne przekonanie, że czas potrzebny na zapamiętanie jakiegoś materiału rośnie w postępie arytmetycznym wraz ze wzrostem ilości materiału, którego mamy się wyuczyć. Sądzimy, że jeżeli materiał z jednego wykładu jesteśmy w stanie przyswoić w ciągu piętnastu minut, to czas potrzebny na przyswojenie materiału z czterech wykładów będzie wynosił około godziny.
Leave a reply