Nauczyć się czytać, to wcale jeszcze nie znaczy czytać tak biegle, jak tylko można. Dlatego nawet człowiek dorosły po przejściu dodatkowych ćwiczeń zwykle zwiększa dotychczasowe tempo czytania ze zrozumieniem o kilka, a czasem nawet i o kilkadziesiąt procent.
Większość ludzi przestaje udoskonalać swój sposób cichego czytania przeważnie na etapie siódmej-ósmej klasy szkoły podstawowej. W związku z czym czyta wolno, przeciętnie około 200 słów na minutę, niekiedy jeszcze mniej. Przy pewnej wprawie i ćwiczeniach można czytać około 500 słów' na minutę, rozumiejąc i zapamiętując przeczytaną treść nie gorzej, lecz lepiej.
Badania naukowe wykazały, iż zwiększenie tempa czytania daje nie tylko oszczędność czasu, lecz także lepsze rezultaty w rozumieniu czytanego tekstu. Szybkość czytania zależy między innymi od poziomu intelektualnego i wykształcenia człowieka. Podwyższenie poziomu ogólnego wykształcenia czytelnika stwarza możliwość zwiększenia efektu jego czytania. Ale nie tylko poziom wykształcenia i stopień rozwoju intelektualnego ma wpływ na szybkość czytania. Tempo czytania zależy leż w dużym stopniu od ćwiczeń w szybkości czytania i – co za tym idzie – od wprawy w takim czytaniu.
Nawyk szybkiego czytania moża przyswoić sobie dzięki następującemu treningowi. Czytając książkę należy starać się stopniowo zwiększać liczbę ogarnianych naraz słów – począwszy od dwóch do pięciu. Przykładowo, zdanie składające się z 20 słów dzielimy początkowo na 10 dwusłowowych elementów, następnie na pięć elementów' i wreszcie na cztery elementy składające się z pięciu słówc Zawrze należy pamiętać, aby elementy stanowiły jednostki myślowe. W ten sposób oko wykonuje początkowo 10 „skoków”, pod koniec zaś treningu jedynie 4. Na ćwiczenie poświęcamy kilkanaście lub kilkadziesiąt minut dziennie przy okazji czytania potrzebnych w samokształceniu lub w nauce szkolnej tekstów. Po kilku miesiącach takiego treningu szybkość czytania zwiększa się o 30-50 procent przy jednoczesnym lepszym rozumieniu czytanego tekstu. Daje to znaczną oszczędność czasu – na przykład zamiast czterech godzin poświęconych na przeczytanie danego tekstu przed rozpoczęciem treningu, po jego zakończeniu na taki sam tekst wystarczy 2-2,5 godziny lub inaczej – w ciągu godziny można zamiast 30 stron przeczytać 40-45.
Leave a reply