Artykuły w czasopismach mogą być źródłem nowych wiadomości, mogą także służyć pogłębianiu lub aktualizacji wiadomości zdobytych w różnych formach kształcenia ustawicznego, np. na kursach czy w szkole dla pracujących.
Przedmiotem pracy z czasopismem może być również wyszukiwanie odpowiedzi na określone pytania, streszczanie poglądów' autora artykułu, analiza czytanego tekstu z punktu widzenia przydatności w pracy zawodowej.
Na osobną uwagę zasługują w czasopiśmie recenzje książek popularnonaukowych i fachowych, sprawozdania z sondaży i badań naukowych, polemiki, opisy wniosków i usprawnień racjonalizatorskich, wyciągi z zagranicznych czasopism o podobnej tematyce.
Ogólnie rzecz ujmując należy powiedzieć, że z zawartości czasopisma fachowego należy wybierać te artykuły, których tematyka wiąże się pośre- dnio bądź bezpośrednio z pracą zawodową, te zagadnienia, którymi się bliżej interesujemy i na których się znamy. Pozostałe zagadnienia i materiały należy przejrzeć tylko pobieżnie pod kalem zainteresowań i potrzeb. Lektura interesujących nas materiałów składa się zazwyczaj z dwóch następujących etapów:
– Wstępna orientacja w zawartości numeru. Szybko przebiegamy oczami tytuły', zatrzymujemy się nieco dłużej na tekstach tych artykułów, które mogą być przydatne w samokształceniu. Postępując w ten sposób wybieramy te teksty, które należy przeczytać uważnie, ze zrozumieniem i z nastawieniem na zapamiętanie i wykorzystanie.
– Lektura pogłębiona, połączona ze staranną analizą treści oraz ze sporządzaniem notatek. Wiadomości uzyskane w ten sposób staramy się łączyć z wiadomościami już nam znanymi. Zasadą takiej lektury jest czytanie ze zrozumieniem, tzn. nieprzcchodzcnie do dalszej części artykułu, zanim się nie zrozumie aktualnie czytanej. W tym celu przeczytaną część artykułu należy dokładnie przeanalizować, jeśli zaś zajdzie taka potrzeba – przeczytać powtórnie. Dopiero po dokładnym zrozumieniu przeczytanej partii materiału można przejść do czytania partii następnej.
Leave a reply